Hej

Hej

Saturday, June 16, 2012

På senaste tiden har det varit mycket tjat om laestadianismen. Jag klarar inte av att bara lyssna utan skall försöka förklara. 

Vi tror på Gud och att han sände Jesus till världen via Den helige anden. Jesus dog på korset och uppstod på den tredje dagen för att frälsa världen från synderna. Den som tror på Gud och Jesus blir alltså frälst.

Läste kommentarer på andra bloggar om att laestadianer tror att de är bättre än andra människor. Det är vi inte, alla människor är lika mycket värda. Vi syndar lika mycket som alla andra men Jesus dog för våra synder skall bli förlåtna. Vi har insett att vi inte klarar oss utan hjälp.

Många skriver att dom har blivit mobbade för att dom inte är laestadianer, det är jag ledsen för. All mobbning är fel. Vi skall tycka om varandra. Jag har aldrig haft skillnad på om mina kompisar är laestadianer eller inte. Det spelar ingen roll, mina föräldrar har aldrig sagt att jag inte får vara med någon för att vi inte har samma tro. Istället har vi blivit uppmuntrade att vara med alla och inte frysa ut någon.

Angående TV då, det är inte synd att ha TV. Det är om man börjar titta på en massa saker som försämrar ens relation med Gud som är dåligt. Om TV börjar betyda mer än Gud.

Färgat hår, örhängen, osv. jag tror inte det är synd. Här är det kanske samma sak som med TVn, att om utseendet betyder mer än Gud så är det fel. Tänk så här: Du har ritat en riktigt fin teckning som du är nöjd med. Så kommer någon och ritar dit lite detaljer, sticker lite hål här och där. Visst skulle du bli ledsen? Jag tror att Gud blir ledsen när vi ändrar på vårt utseende.

Om du orkade läsa ända hit, TACK. Det här är vad jag tänker och tror. Men alla har en personlig tro så det här är antagligen inte vad andra tycker om saken.


4 comments:

  1. Bra skrivi, men hedee me TV o örhängen tror ja noo at he finns myki dejlade åsiktre. Vissa tycke he e hejlt fejl, aadär int. Men he vel så e ska vaa. Fiinan blogg:D

    ReplyDelete
  2. Ja tror å att he finns myki olika åsikter om hedee. Fast jaa, he er väl så he ska vara. Tack :D

    ReplyDelete